Vad är en hisspitch?

På 1920-talet satt finansavdelningen högst upp i skyskraporna i de stora företagen i New York, Chicago, Los Angeles. När någon driftig entreprenör ville lägga fram sitt förslag hade de enbart den tid på sig det tog att ta dem sin sin våning, ca 10-30 sek. Det var så hisspitchen (elevatorpitch) kom till.

Varför ska jag ha en hisspitch?

Därför att om du visar att du har lagt tid och tankekraft på att formulera din affärsidé så har du mycket större möjlighet att få mottagaren intresserad.

Det verkar svårt?

Det är inte enkelt, men det kommer att utveckla dig och det blir lättare att hitta kunder ditt företag om du kan göra en informerativ och kort presentation som talar om vad du gör och vad den som lyssnar kan ha för nytta av dina produkter eller tjänster.

Hur formulerar jag en hisspitch?

  • Bygga upp din pitch som en konversationsstartare.
  • Vad löser din produkt/tjänst?
  • Vad är unikt med din produkt/tjänst?
  • Vad har personen du pratar med för nytta av din produkt/tjänst?
  • Berätta om din idé med så få ord som möjligt.
  • Ge tillräckligt mycket information för att få någon intresserad av att träffa dig igen.
  • Träna på att pitcha till personer som inte är insatta i ditt ämne.
  • Varför ska någon lyssna på dig?
  • Hur får du fram din trovärdighet?
  • Vad i pitchen bevisar att du är en passionerad entreprenör?
  • Måla upp helheten.
  • Visa inte bara den inledande idén utan måla upp ett trovärdigt framtida koncept.

Vi som hjälper dig på vägen

Kontakta oss